Peťina krátká zpráva z první české konference o výkonnostním Facebook marketingu

K mé velké radosti (není myšleno ironicky :)) jsem byla opět vyslána konferenci. Tentokrát se jednalo o první českou konferenci o výkonnostních kampaních na Faceboooku v České republice. Tuto konferenci pořádal newsfeed.cz, který všichni u nás v Expertii rádi čteme, takže jsem byla velmi zvědavá a očekávání jsem měla vysoké.

og_image

Když jsem v prosinci byla na konferenci CopyCamp, zahltila jsem vás, laskavé čtenáře našeho blogu, mnoha informacemi v dlooooouhém článku. Tentokrát jsem se rozhodla, že odložím téměř popsaný newsfeed DAY deníček a v pěti bodech vám prozradím to nejdůležitější, co jsem si z celé konference odnesla. :)

5 super užitečných poznatků z newsfeed DAY? Tady jsou …


1. Velký Facebook nás hodně sleduje

“Facebook sleduje u každého uživatele, který jej používá, přes 2 miliony signálů chování,” uvedl Karel Tlusťák (CEO v Business Factory a ROI Hunter). Tyto signály se pak využívají pro tvorbu publik, na které cílíme naše reklamy na Facebooku.

20180417_092101_HDR

 

2. Lidé jsou závislí na Facebooku … a na mobilech

Pavel Tekel, který je přímo z Facebooku, kde má na starosti agentury v CEE regionu, nám prozradil, že lidé tráví 90 % času na Facebooku na svém mobilním telefonu. To je obrovské číslo, které musí změnit pohled správců facebookových kampaní. Musíme se soustředit na správný formát reklamy i na specifické chování uživatelů na mobilu.

3. Necelé dvě sekundy rozhodnou

Pavel nám také prozradil, že zaujmout uživatele na mobilu bývá extrémně obtížné, protože na to my, online marketéři, máme pouhých 1,7 sekundy (na PC 2,5 sekundy). Nejoblíbenější u uživatelů jsou a budou videa. Řidit se však musíme několika pravidly. Havní poselství videa a značka se musí objevit, co nejdříve, střih musí být dynamický, stopáž krátká a video musí být uzpůsobeno tak, aby sdělení dávalo smysl i bez zvuku. Formát by měl být čtvercový, nejlépe vertikální. Vertikální formát totiž umí zabrat celou obrazovku mobilu uživatele a získat tak jeho plnou pozornost! V neposlední řadě se musí z příběhu uživateli rozbušit srdce. Nelehký úkol? Výzvy jsou přece super!

4. Je možné, že brzy si uživatel bez bota ani boty nekoupí 

Nové možnosti reklamy na Facebooku (a Instagramu) jsou většinou zbytečně v pozadí. Přitom je uživatelé rádi zkouší, protože je neznají. To je logické. Správné využití těchto novinek pak často vede k hezkým číslům v reportu i k reálným pozitivním výsledkům pro klienta. Daniel Šilha (SocialSharks) využil reklamu v Instagram Stories a skvěle ji propojil s Messenger botem. Díky propojení dvou zajímavých a relativně nových možností inzerce s dobrými nápady vznikla úspěšná kampaň pro Kinder Bueno. 

5. Který to byl klik?

Nebuďme smutní, pokud lidé nenakupují hned a všechno, co inzerujeme. Pan Danilo Campisi (kiwi.com) nám prozradil zajímavé zjištění, které změnilo jejich pohled na ten poslední klik v řadě. V Kiwi totiž spočítali, že uživatel udělá průměrně 56 interakcí od toho, kdy začne o letence přemýšlet, až po okamžik, kdy si ji skutečně koupí. Vyplatí se proto shromažďovat data i testovat kampaně. Který z kliků byl ten, který vedl k nákupu? Všechny kliky, protože pouze společně vedly k úspěchu.

56 interakcí

Dávám Like

Děkuji organizátorům za toto téma, oceňuji pestrý výběr řečníků a perfektní moderátorku Pavlínu Louženskou, která byla zábavná i pohotová.

 

SEO Best Practices při redesignu webu

Náš Mirek přednášel na klubovém večeru WebTop 100 o tom, jak si “nesestřelit” návštěvnost svého webu spuštěním redesignované verze. Celý večer měl téma Moderní SEO v roce 2018 a účastníci tak mohli slyšet další zajímavé prezentace Milana Zemana ze Sherpas, Zdeňka Linki Dvořáka a Pavla Ungra.

Celou Mirkovu prezentaci můžete vidět na níže přiloženém Slideshare. Zde jsou jeho hlavní myšlenky:

  • Jen výjimečně, nejlépe nikdy, neměňte URL, pokud k tomu nemáte vážný důvod. Pokud už musíte, vždy vše pečlivě přesměrujte.
  • Pozor na zkracování obsahu stránek. Grafik s dobrým úmyslem chce často web odlehčit a někdy nepočítá s texty, které dosud na webu byly. Proto se vždy přesvědčte, zda nově upravené stránky nebyly hlavním tahounem SEO návštěv.
  • Pozor i na schovávání obsahu za odkazy nebo tlačítka “Zobrazit více”. Textům, které uživatel nevidí i vyhledávače přisuzují menší význam. Platí především pro desktopy.
  • Měníte-li i strukturu webu, opět si pohlídejte, zda v rámci celé změny nezrušíte i ty stránky, které vodí zajímavý počet návštěv z vyhledávačů.
  • Změn se vůbec nebojte, jen se rozhodujte na základě dat, ať víte, jaký efekt změna může přinést.
  • Tak jako na novém webu spolupracujete s grafikem či vývojáři, zapojte včas do celého procesu i zkušeného SEO konzultanta a kromě nervů často ušetříte i náklady.

Více detailů už přímo v prezentaci níže

Přednáška

 

peter s Mirkem

 

moderni-seo-v-roce-2018-27-Mirek prednasi

 

moderni-seo-v-roce-2018-34

 

moderni SEO - Mirek odpovida

Filip Podstavec vyzpovídal české SEO borce, včetně toho našeho

Každý rok se Filip Podstavec, který provozuje velmi šikovný nástroj MarketingMiner, ptá předních českých SEO specialistů na několik otázek. Odpovědi mají inspirovat všechny SEO specialisty a přiblížit trendy, které se očekávají během nového roku.

Jaký bude rok 2018 z hlediska optimalizace pro vyhledávače? V podstatě se podle českých SEO expertů nestane nic zásadního, ale několik novinek přece jen přinese. Jaké? Vše se dozvíte v obsáhlém článku Filipa Podstavce, kde SEO experti sdílejí i své největší profesní úspěchy roku 2017 a rady, které by dali sami sobě před rokem.

👉 Článek Filipa Podstavce – Inspirace od předních SEO specialistů na rok 2018

Předvánoční příběh z dějiště CopyCampu

Mirek si potrpí na to, abychom se s Peterem neustále vzdělávali. Člověk by si možná řekl, že musíme být pěkně naštvaní, když se zavedlo pravidelné čtvrteční “EDU session”, máme mít “odznaky hrdinů od Google”, čtyřicet pohárů z on-line marketingových maratonů (ještě, že to není o skutečném běhu) a pořádně unavené mozky. Nechci mluvit za Petera, ale myslím, že oba to naopak vítáme. Je to kouzlo toho, když děláte něco, co vás zajímá a baví. Proto když se mě Mirek zeptal, zda bych chtěla jet na osmý ročník CopyCampu, okamžitě jsem souhlasila a brala to jako předčastný dárek k Vánocům.

Smrt copywriterky?

Mám obrácený režim. Ve dne spím a večer píšu. Čtvrtou hodinu ranní tak znám spíše z pohádek. Byla to však doba, kdy jsem v pátek 8. prosince vstávala, abych stihla autobus do Prahy. Jsem totiž hrdou obyvatelkou moravské metropole, velmi dobře známé po celém světě. Pražáci se nám často posmívají (nebo si to aspoň myslíme), ale metro prý bude a orloj už máme.

Náš krásný orloj, na který jsme všichni moc hrdí. Stál pouhých 12 000 000 Kč, nikdo však neví, jak z něj určit, kolik je hodin. Konkurenci mu tak dělají hodiny za pár tisíc, které stojí poblíž. Pro jistotu. Zdroj foto: www.erotickepomuckyprozeny.cz
Náš krásný orloj, na který jsme všichni moc hrdí. Stál pouhých 12 000 000 Kč, nikdo však neví, jak z něj určit, kolik je hodin. Konkurenci mu tak dělají hodiny za pár tisíc, které stojí poblíž. Pro jistotu.
Zdroj foto: www.erotickepomuckyprozeny.cz

 

 

Nicméně, zpět k problému se vstáváním, myslela jsem, že to bude moje smrt. Naštěstí jsem stihla vypít velkou kávu z “obrhrnku” a rozlepila oči během cesty do Prahy. Heslo CopyCampu “Jeden za všechny, všichni za jednoho!” mě drželo na nohou a já jsem byla odhodlaná bojovat s nepřízní osudu, která mě tak sprostě obrala o mé hodiny slastného nevědomí, kdy se mi v hlavě nemotá 1 623 927 informací najednou.

Jako doma

Osmý ročník CopyCampu se konal v historické budově Kulturního zařízení Domovina. Dorazila jsem včas. Sama jsem tomu nemohla uvěřit, ale nemožné se stalo skutečností. V e-mailu od organizátorů stálo, že tam máme být přesně, protože workshopy jsou jen pro ty, kteří se dostaví přesně v 8:30. Pak už bude všechno plné a ostatní mají smůlu. Nezdálo se mi to úplně “šikovné”, ale přišla jsem přesně a dostala povolení zapsat si jeden workshop. Pak jsem sebrala všechny dárky od sponzorů akce a okamžitě běžela k “nádržím” s kávou, abych pořádně “natankovala” ještě před začátkem konference.

Nejlepší dárek od sponzora akce.
Nejlepší dárek od sponzora akce.

 

 

O blozích s blokem

Pro ty z vás, kteří dočetli až sem, mám odměnu. Ano, jdeme se věnovat přednáškám. Jo, to vám ještě musím říct! Nejela wi-fi a všichni jsme byli strašně smutní. Málem mě rozbrečela představa smutného růžového plyšového slona, jak jsem trpěla. Slečna vedle mě se snažila věřit, že se tato šílená skutečnost změní, ale já pomalu ztrácela naději. Rozhodla jsem se, že když off-line, tak off-line, tedy úplně bez technických vymožeností. V rámci šetření papírů v mém “nápadovníku” (a mých dat v telefonu) jsem vytáhla bloček CopyCampu i s “vymakanou” H1.cz tužkou. Nechala jsem Macbook i mobil v tašce a psala si poznámky ručně. Mělo to své kouzlo, začala jsem podezřívat organizátory, že to byl záměr, a zamáčkla slzu nad vzpomínkami, jak jsem psala slohové práce a deníky pomocí propisky na papír.

Off-line nástroje.
Off-line nástroje.

 

Na pódium přichází Lucie Šterbová, šéfka copywriterů z Hájedničky

V dnešní době by mělo být všechno chytré. Chytrý mobil, chytré hodinky a chytré blogování, o kterém byla první přednáška CopyCampu pod vedením chytré šéfky celého týmu copywriterů v H1. Co bychom měli udělat pro to, abychom psali firemní blogy pro klienty chytře?

  • Publikační plán je nutnost. Když nevím, o čem píši a proč, pak to rozhodně chytré nebude.
  • Neoptimalizovat jen na úrovni klíčových slov, ale na úrovni celého tématu.
  • Rozmyslet si, zda je klientuv obor více o textu nebo o vizuálnu, a tomu přizpůsobit články.
  • Pátrat. Vhodné téma článku mohou prozradit i diskuze, kde lidé řeší své problémy. Dejme jim odpovědi na jejich otázky.
  • Obsah má být aktuální a je potřeba aktualizovat i starší obsah.

Lucie na závěr řekla, že firemní blog by rozhodně neměla být práce jednoho člověka, tedy copywritera. Oddechla jsem si, že mám Mirka s Peterem, a měla dobrý pocit z toho, že na bodech, které nám Lucie sdělila, vždy pracujeme společně.

KZ Domovina hostila 8. CopyCamp.
KZ Domovina hostila 8. CopyCamp.

 

Na pódium přichází Miroslav Pecka, který je webovým analytikem a marketingovým konzultantem v H1.cz

Jak vyhodnotit, že obsah má smysl? Na to v součastné době existuje mnoho nástrojů. Miroslav mluvil o důležitosti dat, na které bychom se měli pořádně dívat, abychom mohli správně vyhodnotit, zda má náš obsah smysl. Především nám pomůže Google Analytics, kde můžeme sledovat téměř každý krok milého čtenáře, který se rozhodl přečíst si výsledky naší práce.

Na závěr nám ještě dal dárek v podobě článku. Budu hodná a podělím se s vámi – OTEVŘÍT DÁREK .

Na pódium přichází Ondřej Ilinčev, který je expertem na optimalizaci konverzního poměru a uživatelskou přívětivost

Tato přednáška byla celá o takových malých znacích, které mi daly práci. Písmo je 95 % webu. Ondřejovu přednášku jsem pokládala za jednu z nejlepších a nejužitečnějších, protože mi skutečně poskytla nové informace a pohled na text z jiné strany, ne pouze z té obsahové.

Co všechno jsem se dozvěděla?

  • Steve Jobs miloval písmo (a zbytek světa jeho).
  • Velmi diskutovaná otázka o tom, zda je lepší patkové nebo bezpatkové písmo, je úplně mimo. Nebylo prokázáno, co se čte lépe.
  • Chcete působit, že vám lidé mohou věřit? Použijte písmo Baskerville. Toto písmo je 150 let staré a je dokázáno, že působí velmi důvěryhodně.
  • Velikost textu pro webové stránky by měla být od 14 px pro mobily až po 21 px pro zobrazení na monitorech.
  • Optimální délka řádku je 80 – 130 znaků.

Jííííííííííídlo!

A je tu přestávka. Občerstvení bylo dobré, vzala jsem si kávu a šla zpět do sálu na své místo, abych si zapsala poznámky a chvíli si četla. Po chvíli mě zarazilo nezvyklé ticho. Rozhlédla jsem se. Lidé v sále seděli, četli si nebo psali. Konečně jsem mezi svými?!

Workshop, kde se podával alkohol

Sympatický Ondřej Novotný z H1.cz a grog? Není to můj plán na rande, ale workshop o SEO nástrojích pro copíky. V místnosti byla zima, proto se organizátoři CopyCampu rozhodli, že nám nechají přivést “cisternu” s grogem, abychom se zahřáli. To bylo velmi milé a všichni jsme byli moc spokojení, s každým dalším grogem o něco víc.

Pořádně označit zvolený workshop ...
Pořádně označit zvolený workshop …

Jaké tipy na nástroje Ondřej copíkům dal?

  • AdWords není jen pro PPC reklamu, ale umí i poradit klíčová slova.
  • Marketing Miner
  • keywordtool.io
  • Google Trends
  • Screaming Frog
  • copyscape.com
  • Collabim
CopyCamp, kam se podíváš …

 

Instagram tipy i závěrečné překvapení

Po workshopu jsem zamířila zpět k hlavnímu programu. Během zbývajícího času jsem se dozvěděla, jak ještě více zaujmout Instagram
fanoušky, následně jsem podpořila své kritické myšlení a nakonec jsem se úžasně pobavila, když na pódium přišel Jiří Charvát. Jeho vystoupení bylo velmi ostře vtipné a musím říct, že ho považuji za skutečného mistra slova. Kdyby se někde objevil záznam z tohoto vystoupení, dejte mi, prosím, vědět. Já zase slibuji, že kdybych ho objevila já, rozhodně ho do tohoto článku dodám.

SUPER ZPRÁVA! :)

Mám velkou radost, protože videa už jsou on-line. :)

🎥 Video s ostře vtipným Jiřím Charvátem

🎥 Všechna videa z osmého CopyCampu 

Trošku jsem se rozepsala …

Omlouvám se, že jsem nezmínila všechny přednášející, protože všichni byli skvělí, ale z délky článku začínám být neklidná. Závěrem CopyCamp hodnotím opravdu kladně, protože pobavit tolik lidí bez toho, aby jela wi-fi, to už je skutečný výkon. Jsem moc ráda, že se na nás copywritery nezapomíná. Tak zase za symbolických 9 měsíců!