Jak má vypadat cookie lišta od 1. 1. 2022?

Od 1. ledna 2022 mají provozovatelé webů povinnost ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Je tedy potřeba upravit cookie lištu. Jak by měla od začátku roku 2022 správně vypadat? Expertia vám přináší užitečný a konkrétní návod. 

Cookies vám umožňují vyhodnocovat chování návštěvníků vašeho webu. Jedná se o krátké textové soubory, které se ukládají do prohlížeče uživatele během toho, co prochází různými webovými stránkami. A pokud půjde vše, jak má, zaujmou jej vaše produkty a navštíví i vaše stránky. To vám umožní sbírat velmi cenná data o návštěvnících vašeho webu a jejich chování. 

Není cookie, jako cookie

Abychom se ve stávajících a nových nařízeních, která se cookies týkají, lépe vyznali, je potřeba zmínit, že existuje hned několik typů cookies. Konkrétně se jedná o cookies funkční, marketingové a analytické.

Funkční cookies zajišťují správnou funkci webu, proto stačí, když uživatele vašeho webu o nich pouze informujete, nepotřebujete jejich souhlas. 

Pokud ale chcete využívat například lepší cílení reklam, potřebujete k tomu marketingové cookies. Díky nim můžete v kampaních použít cílení třeba na efektivní remarketingová publika, kdy zpětně oslovíte uživatele, který už na vašem webu byl, prostřednictvím placené reklamy. Další výhodou je také možnost personalizace reklam. Marketingové cookies jsou prostě pro vaše podnikání velmi prospěšné. Od 1. 1. 2022 ale už budete muset mít aktivní souhlas uživatele, abyste mohli tento typ cookies ukládat a využít tak cenná data o lidech, kteří navštíví váš web či e-shop.

Ukládat analytické a preferenční cookies bude od nového roku 2022 také možné jen s aktivním souhlasem uživatelů. Díky analytickým cookies můžeme sledovat, že uživatel přišel na web a také to, jaké akce na něm učinil. Jaká je návštěvnost webu či kolik uživatelů kliklo na daný odkaz lze pak přehledně a jasně vidět v Google Analytics. 

V kostce řečeno, o funkčních cookies bude stačit jen informovat, ale pro ukládání ostatních typů cookies budete muset od 1. ledna 2022 získat aktivní souhlas uživatele. A v tom  „aktivní” se skrývá ta největší změna. 

Rozdíl mezi opt-out a opt-in

Do konce roku 2021 je povoleno automaticky ukládat cookies dle principu opt-out. V praxi to znamená, že vás nyní může limitovat pouze aktivní nesouhlas se shromažďováním cookies návštěvníka vašeho webu. 

Příklad principu opt-out: Provozovatel webu bere jako souhlas ke shromažďování cookies skutečnost, že uživatel vyloženě neodškrtl předem zaškrtnutý checkbox v cookie liště.

Naopak princip opt-in, který bude s nástupem roku 2022 požadován, vyžaduje výslovný a informovaný souhlas uživatele k tomu, abyste cookies mohli shromažďovat. Jakmile uživatel přijde na webové stránky vaší firmy, bude nutné, abyste se jej pomocí cookie lišty zeptali, co přesně o něm může být shromažďováno. Bude také nutné, aby měl možnost si aktivně vybrat, jaké informace vám o své aktivitě na vašem webu prostřednictvím cookies poskytne. V situaci, kdy si nevybere nic, budete oprávněni shromažďovat o daném uživateli pouze funkční cookies.

Tipy, jak získat aktivní souhlas uživatele

Aktivní souhlas uživatele se shromažďováním cookies musíte získat pomocí vyladěné cookie lišty bez toho, abyste na něj tlačili. Nemůžete vstup na váš web podmínit souhlasem uživatele se shromažďováním všech typů cookies. Musí mít možnost si vybrat, který typ cookies můžete shromažďovat, či vstoupit na web zcela bez udělení souhlasu. 

Dejte návštěvníkovi vašeho webu také příležitost, aby jednoduchým způsobem mohl lištu odstranit, aniž by souhlas udělil (například kliknutím na křížek pro zavření). V takovém případě se pak budou sbírat pouze funkční cookies, o kterých je povinnost pouze informovat. 

Cookie lišta na webu našeho klienta ČSOB s křížkem, díky kterému ji může uživatel jednoduše zavřít. Zdroj: pruvodcepodnikanim.cz

Dobrým způsobem, jak dát uživateli možnost si jednoduše a rychle vybrat, jaké typy cookies můžete shromažďovat, jsou zaškrtávací checkboxy. Ty však podle principu opt-in nesmí být předzaškrtnuté.

Po rozkliknutí tlačítka „Nastavení preferencí cookies“ si může uživatel jednoduše vybrat, které typy cookies o něm lze shromažďovat. Dle principu opt-in nejsou checkboxy předzaškrtnuté. Zdroj: pruvodcepodnikanim.cz

Hledáte inspiraci, jak pojmout cookie lištu na vašem webu, aby splňovala nová nařízení? Projděte si příklady cookie lišt z praxe, které nevyhovují i vyhovují novým nařízením, s vyjádřením právníka.

Informujte o tom, jak cookies zpracováváte

Uživatel má také právo vědět, jak je s informacemi o něm nakládáno. Proto stručně a jasně sepište informace o tom, jak cookies zpracováváte. Tento text by se pak měl nacházet na samostatné stránce na vašem webu a odkaz na ni by se měl nacházet přímo v cookie liště. Mělo by v něm být uvedeno:

  • kdo jste,
  • s jakými typy cookies pracujete a za jakým účelem je shromažďujete,
  • jaké nástroje k tomu používáte,
  • jaká jsou práva návštěvníků webu a jak mohou udělený souhlas odvolat.

Jak vytvořit cookie lištu a vložit ji na web

V případě, že váš web běží prostřednictvím služby typu Shoptet, Webnode a další, vám daná služba vhodnou cookie lištu nabídne.

Pokud máte web vytvořený na míru, musíte pro umístění cookie lišty kontaktovat svého webmastera.

Aktualizace: Máme pro vás ještě jeden tip :)

V praxi se nám velmi osvědčilo, když se cookie lišta dá jednoduše znovu vyvolat. Stejně jako web pruvodcepodnikanim.cz můžete využít například ikonku v levém dolním rohu.

Petra Ondráčková

Další články

Expertia na konferenci Marketing Festival 2024 v Brně

Byli jsme na Marketing Festivalu 2024 v Brně! Rychle a stručně o tom, co nás nejvíc zaujalo

Přinášíme autentické zápisy a zážitky našich tří účastníků konference Marketing Festival 2024 v Brně.

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Plánujete expanzi do zahraničí? Proč je lokalizace v digitálním marketingu tak důležitá a jaké jsou nejčastější chyby?