5 tipů, jak poznat dobrého copywritera (+ jak s ním navázat skvělou spolupráci)

Ne každý, kdo umí kopnout do míče, je fotbalista a ne každý, kdo umí psát, je copywriter. Většina lidí, co se na internetu prezentují jako copywriteři, by se ale bohužel neprobojovala ani do školního týmu. To nám jistě potvrdí každý, kdo někdy copywritera hledal. Holt, ke copywritingu nepotřebujete žádné oprávnění, vzdělání ani speciální vybavení. Stačí starý počítač a copywriterem se vesele může nazývat kdokoliv. Jak tedy v moři amatérů poznat Ronalda (nebo alespoň nadějného záložníka FK Litvínov)?

Připravili jsme si pro vás 5 tipů, podle kterých se můžete v divokých vodách psavců zorientovat i vy.   

Dobrý copywriter rozumí základům marketingu 

Copywriting není esejistika, ale integrální součást marketingu s jasně stanovenými pravidly. Copywriter tedy spoluvytváří komunikační strategii značky, což bez základní orientace v marketingu jednoduše nejde. Dobrého copywritera tedy poznáte podle toho, že ke své práci bude v ideálním případě potřebovat informace jako:

  • cílové skupiny, persony,
  • tone of voice,
  • brand manuál,
  • obsahová strategie značky,
  • cíle komunikace,
  • analýza klíčových slov,
  • analýza konkurence,
  • unikátní konkurenční výhoda produktu nebo služby
  • a další.

A nejenže tyto informace od vás bude chtít, ale bude s nimi umět při psaní i aktivně pracovat. A pokud tyto podklady nebudete mít, navrhne vlastní řešení.

Dobrý copywriter prodává vás, ne sebe 

Byť je copywriting považován za tvůrčí profesi, přespříliš kreativity je v tomto případě na škodu. Mnoho kopíků se snaží prodat své dovednosti tím, že do každé věty vloží slovní hříčku nebo stylisticky zajímavý obrat. To je ale chyba – copywriter má naopak za úkol předat jasné informace, přesvědčivé argumenty a pozitivní emoce, a to jazykem srozumitelným pro čtenáře. Příliš „kudrnaté“ texty mají ale opačný efekt a odvádí čtenáře od základního sdělení. 

Dobrý copywriter potřebuje informace  

Dobrý copywriter se nikdy nespokojí s tím, co najde na wikipedii. A byť většina copywriterů nějakou specializaci má, nikdy nebude na slovo vzatým odborníkem pro oblast, v níž podnikáte. Tím jste vy a relevantní know-how musíte copywriterovi předat. Přijde vám to jako práce navíc? Nikoliv, tak to má být. Copywriter totiž uvidí odborné informace očima laika, díky čemuž je dokáže zákazníkům lépe tlumočit lidskou řečí

Od dobrého copywritera proto očekávejte spoustu otázek. A nebude se zajímat pouze o váš produkt, službu či výrobu, ale také o příběh vaší firmy nebo třeba o to, jaké kafe pijete v kanclu… 

Dobrý copywriter umí dobře psát 

Samozřejmě i to řemeslo je potřeba. Jednička z češtiny na maturitním vysvědčení ale nestačí. Co si tedy představit pod pojmem „dobré psaní“ ve světě profíků? Tak třeba to, že odevzdaný text: 

  • je věcně, gramaticky a stylisticky bezchybný, 
  • je naprosto originální,
  • respektuje principy dynamiky a tonality,
  • je přesvědčivý, zajímavý a úderný,
  • má jasnou strukturu a cíl,
  • obohatí čtenáře o relevantní informace,
  • je srozumitelný a založený na faktech,
  • v textu nic nechybí ani nepřebývá.  

NÁŠ TIP: Podívejte se na 7 zásad dobrého copywritingu

Dobrý copywriter je spolehlivý a ochotný  

Jakkoliv banálně to může znít, spolehlivost a ochota jsou dnes velice podceňované vlastnosti, obzvláště u profesí, jež jsou zahaleny tajemnou rouškou kreativity. Když ale nebudete mít texty v požadované kvalitě a v řádném termínu, mohou vám být mnohdy už k ničemu. Případně se vám kvůli nespolehlivosti kopíka rozbije celý navazující proces.

Dobrý copywriter proto vždy dodržuje deadliny a promptně a efektivně komunikuje. A když občas něco neklapne na vaší straně, nehodí hned do celého projektu vidle, ale proaktivně úkol dotáhne podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Ochota přicházet s vlastními nápady na vylepšení obsahů nad rámec domluvené spolupráce je vítanou třešničkou na dortu, podle které poznáte obzvláště dobrého copywritera. 😊  

Jak spolupracovat s copywriterem 

Našli jste copywritera, který podle vás splňuje vše výše uvedené, má relevantní reference, zajímavé ukázky práce a sedli jste si do noty? V tom případě je dobré si vzájemnou spolupráci nejdřív nezávazně vyzkoušet. Klasicky se to dělá prostřednictvím zkušebního zadání. 

Zkušební zadání pro copywritera – platit, či neplatit? 

To, zda má klient kopíkovi za zkušební zadání platit a případně kolik, je oblíbeným tématem (mnohdy vášnivých) diskuzí. Obecně by se dalo říci, že pokud hledáte někoho na dlouhodobou a strategickou spolupráci, je honorář za zkušební texty namístě. Pokud texty nakonec i použijete, měl by kopík za ně dostat řádně zaplaceno dle domluvené sazby. 

Od elektrikáře taky nebudete chtít, aby vám nejdřív zdarma udělal jednu ukázkovou zásuvku. Respektive chtít to můžete, ale… 😊 

Jak připravovat podklady pro copywritera 

Jak jsme již napsali výše, bez relevantních informací se copywriter neobejde. Bude od vás tedy potřebovat podklady nejen k propagovaným produktům či službám, ale i informace jako cílová skupina, umístění a cíl textu, rozsah, klíčová slova a další. Copywriter by ale samozřejmě měl prokázat určitou míru samostatnosti a dohledat si chybějící informace sám. Součástí jeho práce je i tvorba rešerší, obvolávání institucí nebo třeba pročítání internetových diskuzí. To vše ale musí být zohledněno v honoráři. 

A co za to? 

A kolik tedy stojí dobrý copywriter? Sazba kopíka záleží na mnoha faktorech. Pokud ale někdo nabízí 1 normostranu textu za 150 Kč, napíše vám to stejně dobře Pepík ze 4.B. Text za více než 1000 Kč za normostranu je už zase investicí, u které je nutné zvážit reálný přínos. V případě PR článku pro málo známý online magazín si asi vystačíte i s levnějším copywriterem. Pokud ale hledáte někoho, kdo vám napíše přesvědčivé produktové popisky nebo virální články na firemní blog, je i 2000 Kč za normostranu skvělou investicí. No a třeba slogany či copy pro social, to je kapitola sama pro sebe a naceňuje se velmi individuálně.  

Hledáte opravdu dobrého copywritera, který zvládne i složitá témata zpracovat v nejlepší kvalitě a včas? Napište nám a my vám u dobrého kafe rádi představíme možnosti spolupráce. 

Tatiana Brederová
vedoucí copy týmu

Tatiana Brederová

Tatiana Brederová

Vedoucí copy týmu

Další články

Expertia na konferenci Marketing Festival 2024 v Brně

Byli jsme na Marketing Festivalu 2024 v Brně! Rychle a stručně o tom, co nás nejvíc zaujalo

Přinášíme autentické zápisy a zážitky našich tří účastníků konference Marketing Festival 2024 v Brně.

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Plánujete expanzi do zahraničí? Proč je lokalizace v digitálním marketingu tak důležitá a jaké jsou nejčastější chyby?