Nejčastější chyby v copywritingu aneb Jak nepohřbít svůj text

Digitální marketing by bez dobrého copywritingu nefungoval. V praxi se ale pravidelně setkáváme s několika nešvary, které dle našeho názoru reklamní texty zcela zbytečně znehodnocují. Podívejte se na náš výběr 8 nejčastějších.  

Psaní (pouze) pro vyhledávače

SEO je jedním z hlavních cílů copywritingu, o tom žádná. Pokud ale píšete texty pouze pro roboty, tak logicky nebudou pro člověka příliš čtivé. Navíc i vyhledávače jsou stále chytřejší a dnes už umí celkem spolehlivě poznat, zda je text zajímavý a hodnotný – ať už fakticky nebo stylisticky.

Chybu tedy rozhodně neuděláte, pokud se zaměříte na kvalitu textu z pohledu čtenáře a na závěr text vyladíte vhodně zakomponovanými klíčovými slovy. Vyhledávače ocení, pokud je text literárně kvalitní – a také umí poznat, když se jej snažíte optimalizovat za každou cenu, což se jim samozřejmě nelíbí. 

Vaření z vody

Pokud vás dnes zrovna nepolíbila múza, nemáte dostatek podkladů a informací nebo prostě na dané téma nemáte co říct, tak to nechte být. Nikdo nechce číst nepodložené úvahy o něčem, čemu očividně ani trochu nerozumíte.

Je pravda, že zkušený kopík dokáže sesmolit text o čemkoliv, ale pár banálních informací utopených v hromadě omáčky je zkrátka špatně. Kvalitní text musí být nabitý jasnými informacemi a mít přidanou hodnotu, aby čtenáře zaujal a měl tu správnou dynamiku.   

Čtenář není blbec

Ano, text musí být nabitý informacemi, ale ne ledajakými. Čtenáři hledají užitečný obsah a zajímavé nápady, ne banality. Nemusíte jim tedy říkat, že vaše marinovaná kýta není vhodná pro vegetariány nebo že zrcadlo z vaší nabídky si můžou pověsit třeba na zeď. Pokud naopak v textu nabídnete složitější informaci, zatraktivníte tím svůj produkt a svým zákazníkům trošku polechtáte ego.  

Nepodceňujte tedy čtenáře, ale ani je nepřeceňujte. Druhým extrémem je nadužívání cizích slov nebo příliš technické články, kterým běžný smrtelník zkrátka nerozumí. A to se pak čtenář cítí jako blbec taky. Takže všeho s mírou.

Neověřování zdrojů a šíření nepravd

Občas je opravdu těžké dohledat si relevantní informace, víme o tom své. Ale jakkoliv pracné to je, stojí to za to. Internet je už zahlcen nepravdami a polopravdami a kopík by tento trend rozhodně neměl podporovat. Ať už z morálních důvodů, nebo z těch čistě praktických.

Tak například text, v němž vyhledávač odhalí nepravdu, se ve výsledcích vyhledávání jednoduše neobjeví. A když už se někdo k danému článku dostane, vezme si z něj jediné – že nejste odborníkem v dané oblasti, a dokonce ani důvěryhodným a čestným podnikatelem. Takže radši nic než neověřené informace.  

Než zasedne a začne psát, věnuje dobrý kopík mnoho času hledání relevantních a zajímavých informací. Ty nové si pak ještě ověřuje z různých zdrojů. 

Absence strukturování, formátování a dalších vychytávek

O tom, že lidé dnes na internetu texty nečtou, ale spíše jenom skenují, jste už asi slyšeli. Aby ovšem mohli text úspěšně „naskenovat“, musí se v něm bez zaváhání zorientovat. A to bez správné struktury a formátování zkrátka nepůjde.

Proto pro co nejlepší přehlednost používejte nadpisy a podnadpisy různých úrovní, dobře čitelné a dostatečně velké písmo, seznamy a odrážky, vypíchněte hlavní informace boldem a pokud to web umožňuje, vsaďte i na různé infoboxy, grafické prvky apod. Čemu se naopak vyhnout? Nadužívání emotikonů, interpunkce či kapitálek, které mohou na čtenáře působit agresivně, nebo naopak infantilně.

Ignorování marketingové strategie značky

Copywriting je součástí obsahového marketingu, a ten má svá pravidla. Abyste mohli nastavit správný tone of voice, musíte perfektně znát cílovku. A nejen to – nastudujte si marketingovou strategii značky, brand manuál a konkurenci.

A když už jsme u toho marketingu, nezapomeňte do textu elegantně a nenásilně zakomponovat call to action a relevantní odkazy. Když už čtenáře navnadíte, dejte mu možnost hned si produkt nebo službu objednat.

Jó, ten pravopis

Gramatické chyby můžou váš jinak dokonalý text zcela potopit. Pokud nemáte stoprocentní jistotu, najměte si korektora. Přes to vlak zkrátka nejede. A nejde pouze o klasické chyby v pravopisu, ale také o stylistiku – trpný rod, nadužívání abstraktních přídavných jmen nebo nízké sebevědomí při prezentaci produktu do reklamního textu zkrátka nepatří. Že by čtenářům možná mohla přijít vhod tato vcelku kvalitní a hezká dóza? To sotva.  

Snad ani nemusíme zdůrazňovat, že text musí mít hlavu a patu, čtenáře logicky provést danou problematikou a neodvádět jeho pozornost do slepých uliček. Pokud se sami v tématu ztrácíte, udělejte si před samotným psaním jednoduchou osnovu.

Na délce záleží 😊

V dnešní superrychlé době na délce textu opravdu záleží. Příliš dlouhý článek odradí čtenáře hned na začátku, příliš krátký zase nesplní svůj účel. Jak tedy najít zlatou střední cestu?

Univerzální odpověď bohužel neexistuje a je to trochu i o talentu samotného kopíka, který by měl umět optimální délku odhadnout. Text prostě musí obsáhnout to, co od něj čtenář očekává. Pokud například připravujete článek o dekoracích s hromadou fotografií a text je „pouze“ doprovodnou informací, postačí pár odstavců. Pokud má ale text edukativní charakter a je na složitější téma, nebojte se i mnohem delších formátů. Co se týče standardních blogových článků, optimální délka se pohybuje kolem 3 normostran. Čtenář by se z takto dlouhého textu měl dozvědět vše podstatné, aniž by čtením strávil celé odpoledne.

Setkáváte se i vy v reklamních textech s nějakými nešvary, které nemůžete překousnout? My v Expertii věříme, že chyby k životu i práci neodmyslitelně patří a vždy se z nich snažíme poučit. Každá chyba nás posouvá dál a jediný způsob, jak pilovat své copywriterské dovednosti, je zkrátka psát, psát a psát (a číst, číst a číst). 

Chcete vylepšit texty na svém webu a pozice ve vyhledávačích? Napište nám a my vám u dobrého kafe rádi představíme možnosti spolupráce. 
 

Tatiana Brederová a Petra Ondráčková

Další články

Expertia na konferenci Marketing Festival 2024 v Brně

Byli jsme na Marketing Festivalu 2024 v Brně! Rychle a stručně o tom, co nás nejvíc zaujalo

Přinášíme autentické zápisy a zážitky našich tří účastníků konference Marketing Festival 2024 v Brně.

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Plánujete expanzi do zahraničí? Proč je lokalizace v digitálním marketingu tak důležitá a jaké jsou nejčastější chyby?