SEO Restart 2022: migrace velkých webů, projektové řízení a chybové stálice v SEO

Ještě jste v roce 2022 nezapnuli SEO? To jste asi chyběli na SEO Restartu. Škoda, snad se vám podaří zapnout příští rok.

Video report z akce

Konečně. 2 suché roky bez české SEO akce, hotové utrpení pro každého milovníka optimalizací. S Mirkem Rojkem jsme se těšili jak malí Jardové. Jaký byl plánovaný program SEO Restartu pro rok 2022? A co nás nejvíce zaujalo?

Mě osobně každý, kdo na SEO restartu po covidové pauze vystoupil. Jmenovitě Zdeněk Dvořák, Martin Michálek, Richard Klačko a výborná Šárka Jakubcová. Výborný catering, účastníci i after party. Díky za uspořádání SEO konference Taste Academy.

Obsah: na co konference od agentury Taste lákala?

Přednášku Elišky Bielkové jsem bohužel zmeškala, protože jak stihnout vyložit děti do ústavů v jižních Čechách a vejít do Spojky Karlín v 9 hodin? Nemožné. Naštěstí tohle Mirek zvládl a o přednášku nepřišel.

Eliška Bielková: Proč by se měl SEO specialista zajímat o Pinterest?

Eliška je specialistka online marketingu z digitální agentury eBRÁNA s.r.o. Přišla povídat o Pinterestu.

Čím Eliška potěšila publikum?

  • Pinterest je v USA 2. nejpoužívanější sociální síť hned po Facebooku. Podle prezentovaných dat má v České republice 1,6 milionů uživatelů měsíčně. Takže dává smysl se jím zabývat.
  • Na tuto síť chodíme pro inspiraci především my, ženy. Hledáme tu něco nového, inspirativního. Něco, co chceme, ale ještě o tom nevíme.
  • A teď to důležité: Pinterest je možné využít kromě samotného brandingu i pro SEO účely. Google nezřídka na specifická klíčová slova zobrazí ve výsledcích vyhledávání právě piny (příspěvky) z Pinterestu.
  • Pro firmy, které mají co ukazovat, tak dává smysl vytvořit si na této platformě svůj profil (business profil). Do titulku a popisku je vhodné přidat klíčová slova a následně ověřit svou doménu.
  • Do Pinterestu lze nahrávat seznam produktů přes XML feed. Pinterest zobrazuje ty produkty, které mají skladovou dostupnost. Stejně tak je možné přidat produkty i ručně nebo přes rozšíření v prohlížeči.
  • Zajímavostí je, že dle interního průzkumu hledají lidé v České republice na Pinterestu ze 70 % v angličtině. Popisky tak dává smysl tvořit dvojjazyčně.

Prezentace Elišky Bielkové

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-eliska-bielkova-proc-by-se-mel-seo-specialista-zajimat-o-pinterest-251578207

Zdeněk Dvořák: Best practice pro organicky úspěšný článek: Premisy, data, nástroje

Zdeněk je linkbuildingová stálice. Provozuje web linki.cz a své jedinečné služby nabízí už pěknou řádku let. Zdeněk mluvil o celém procesu psaní organicky úspěšných článků a jejich propagaci.

O čem Zdeněk aka Linki mluvil?

Na začátku přípravy článků je potřeba udělat si průzkum. Co lidi zajímá a o tom psát. Logicky. Nepište článek na transakční dotazy (tušíme, s jakým cílem uživatel stránku hledá, např.: pizza Praha 6).

Když článek napíšete, můžete se zamyslet nad monetizací. Affiláci dávají na začátek článků tabulku s porovnáním produktů, protože to funguje. Roboti vyhledávačů mají rádi dlouhé, unikátní články. Ale přiznejme si, kdo z uživatelů má čas číst dlouhé texty? Dejte nahoru to nejdůležitější.

Když můžete a nejste přímo copywriter/ka, nechte článek zkontrolovat copyeditorem/kou. V týmu Expertia Digital máme skvělou Táňu. Nic jí neuteče.

Vypublikujte, pošlete k indexaci (denně můžete v Google Search Console až 11 článků přidat ručně, podobně je tomu tak i v Seznam Reporteru). Seznam začal používat IndexNow pro téměř okamžité zaindexování. Nyní podporuje kromě Seznamu Bing a Yandex, brzy bude i Google.

Článek kromě toho propagujte interním i externím prolinkováním. Sežeňte na něj odkazy z jiných domén. Nepodceňujte interní prolinkování. To přineslo e-shopu Alza.cz prvenství na „jak“ články. Zkuste se dostat do Wikipedia.org, funguje tzv. taktika „napsali o nás“ nebo vyzkoušejte vložit článek (pokud ho píšete jako recenzi produktu) do Heureka.cz.

Kromě „jak“ článků se můžete v SERPu odlišit tím, že budete u nějakých slov používat verzálky. Nebo superlativy (10 nejlepších tipů). Přidejte do článku osnovu. Google to pak vloží do SERPu a tím můžete trochu upozadit konkurenci.

Po 2-3 měsících proveďte tuning článku. Znáte to, jako když se chcete pochlubit vylepšenou károu. Podívejte se do Google Search Console (pomůže rozšíření Search Analytics for Sheets) na průměrné pozice článku. Stáhněte si k tomu hledanosti a slova, která mají vysokou hledanost a nízké pozice. Doplňte klíčová slova, případně i nové odstavce. Stejně tak může pomoci nástroj Ahrefs.com, případně Collabim.

Takže: naplánujete si ten nejlepší obsah, odlište se. Naplánujte články, smiřte se se svými časovými i finančními kapacitami, buďte efektivní, inspirujte se, vyhodnocujte a zlepšujte.

V Expertii máme tohle všechno nastavené. Výborně nám fungují blogy Vyspise.cz, jeho slovenská verze Vyspimesa.sk nebo PrůvodcePodnikáním.cz

Prezentace Zdeňka Dvořáka

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-zdenek-dvorak-best-practice-pro-organicky-uspesny-clanek-premisy-data-nastroje-251578752

Daniel Duriš: Úspešné migrácie veľkých webov: príprava a proces

Migrujou ryby, ptáci, migrujem my. My migrujeme data a dost často weby. Velké weby fungují na různých CMS. A čím větší, tím více komplikací.

Daniel Duriš pracuje jako senior konzultant v digitální agentuře Basta digital v oblasti technického SEO, webové analytiky a automatizace. Na SEO Restart přišel s tématem: Jak na úspěšnou migraci velkých webů.

Jak na úspěšnou migraci podle Daniela?

Nejtěžší při migraci velkého webu je zkoordinovat aktivity, aby migrace byla úspěšná. Potřebujete řešit přesměrování, kanonizaci a hlavně komunikaci napříč odděleními ve větší firmě.

Častými chybami jsou při migraci špatné přesměrování, duplicitní obsah a změny v obsahu, struktuře nebo v designu, který mohl mít vliv na viditelnost webu. Může dojít k problému se zaindexováním nového webu, stává se, že soubory sitemap.xml zůstanou staré. Někdy chybí analytické kódy. Zapomíná se na spolupráci s PPC specialisty, veškeré změny je potřeba s nimi komunikovat. A vůbec tou největší chybou je, když SEO člověka přizvete až ve chvíli, kdy „migrace už proběhla“.

Často agentura nebo freelancer přichází do komunikace se SEO specialistou, který je in-house. Jenže ten může být součástí oddělení, které má na starosti obsah. Obsah jako menší dílek spadá pod digitální marketing. A můžeme pokračovat, až zjistí, že vše musí být schváleno právním oddělením.

Takže pokud máte v plánu pomáhat s migrací velkého webu, obrňte se trpělivostí. Může se totiž stát, že každý z nich chce úplně něco jiného. Cíl externí digitální agentury nebo freelancera musí být zabezpečení, aby komunikace fungovala.

Jak sebe a klienta na migraci připravit?

  • „Teoreticky návštěvnost nemusí být taková, jako před migrací. Ale když to zvládneme společně dobře, návštěvnost se vrátí a bude stoupat.“
  • Když je možnost, podílejte se na návrhu CMS a ošetřete, ať má všechny důležité možnosti nastavení: kanonikal, možnost přesměrování, strukturovaná data.
  • Přitom buďte maximalisti. Zřejmě dostanete kompromis, ale i to bude skvělé!
  • Jasně si určete, s kým kdo bude komunikovat. Kdo řeší technické problémy, kdo tvoří obsah.
  • Zkoordinujte tým lidí, budujte si dobré vztahy s vývojáři.
  • Počítejte s tím, že migrace může trvat 6 měsíců, ale i 3 roky.
  • Se SEO konzultantem před migrací můžete ušetřit spoustu peněz.

Prezentace Daniela Duriše

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-daniel-duris-uspesne-migracie-velkych-webov

Martin Michálek: Rychlost webu pro marketéry krok za krokem

Konzultant Martin Michálek je autorem nástroje PageSpeed.cz, díky kterému pomáhá zrychlovat weby. Je také autorem blogu Vzhůru dolů.

Co Martin poradil ohledně rychlosti webu?

Proč je rychlost webu tak důležitá? Ovlivňuje uživatelský zážitek, viditelnost webu v SERPu, tím návštěvnost a samozřejmě prodeje a konverze.

Uživatelé, kteří mají nejrychlejší FCP (0,5 vteřin), mají až 3x vyšší konverzní poměr než uživatelé, kteří mají FCP nejhorší (4-5 vteřin)

Martin mluvil o nástroji Google PageSpeed Insights, který využívá projekt Lighthouse. Je to sice šikovný pomocník, ale jeho score pro měření rychlosti má spoustu ale. Testujete jenom jedno zařízení, v danou chvíli měříte pouze jednu stránku, díváte se na to v jeden čas a za 10 minut může být score úplně jiné.

Lighthouse score nejsou Core Web Vitals a to je na tom asi to nejpodstatnější. Google Lighthouse score vůbec nezajímá - nejsou to metriky Core Web Vitals.

  • Web Vitals - extension do prohlížeče doporučuje Martin jako reálnější pohled na rychlost - dotazuje se do databáze od Googlu.
  • Google od června 2021 postupně nasazuje aktualizaci algoritmu zvanou Page Experience. Používají se data pro jednotlivé URL. Když nejsou, vezmou se data pro skupinu stránek. Když nejsou data pro skupinu stránek, vezmou se data pro doménu.
  • Cyklus práce na rychlosti – data, optimalizace, monitoring – neustále monitorovat rychlost (data a monitoring = sběr dat v čase).

Jak sbírat data pro doménu?

  • pagespeed insights
  • search console: page experience – důležitý je trend
  • pagespeed.cz domény
  • pagespeed.cz dashboard

Prezentace Martina Michálka

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-martin-michalek-rychlost-webu-pro-marketery-krok-za-krokem

Šárka Jakubcová: Redesign iVysílání České televize z pohledu SEO

Šárka je jedna z TOP SEO ženskejch, které znám. Nyní pracuje pro Českou televizi a vede i dámský freelance projekt KASEOPEA.

Co jsme se od Šárky mohli dozvědět?

Šárka byla u redesignu iVysální ČT. Ze začátku se spolupráce bála, ale dle jejích slov dopadlo vše překvapivě dobře. Cílem redesignu bylo dostat obsah k lidem.

Průměrná návštěvnost iVysílání se odhaduje na 250 000 návštěv denně, z 65 % je organická návštěvnost, 30 % chodí napřímo a 5 % jsou ostatní zdroje (social atp.). Před redesignem odhadli počet pořadů 35 500, 600 500 epizod a přes 300 kategorií.

Robot Google byl ochotný indexovat 4 miliony URL adres, 14 milionů jich ale bylo vyloučených.

Hlavními problémy byly

  • Neschopnost vyhledávačů efektivně projít, přeindexovat a nabídnout obsah,
  • neschopnost uživatelů najít požadovaný obsah ve vyhledávačích,
  • citelný a dlouhodobý propad návštěvnosti,
  • a tím nedostupnost veřejnoprávního obsahu pro koncesionáře.

V rámci URL adres se vyskytovaly neustále duplicity, špatná lomítka, https atd. Řešil se problém s řetězovým přesměrováním (Google řeší jen 5 kroků). Google indexuje cca 4 miliony URL adres a 14 mil. jich vylučuje. SEO v iVysílání sehrává důležitou roli v optimalizaci videí.

Šárka popisovala fáze redesignu, od analýzy původního řešení a analýzy originálního a populárního obsahu až po analýzu odkazového profilu. Web iVysílání ČT si dlouhodobě nesl problémy jako duplicitní a dualitní stránky, nevyřešené UX, několik různých parametrů pro stránkování, dlouhé řetězce přesměrování atp.

Naplánovali jednotlivé kroky a podařilo se jim dokončit https migraci, sjednotit duplicitní/dualitní URL adresy, zbavili se zbytečných redirectů a opravili interní prolinkování. Po všech náležitých krocích se jim podařilo dostat nové URL adresy do indexu do druhého dne, zachovat organickou návštěvnost bez propadu a přivést novou návštěvnost.

Prezentace Šárky Jakubcové

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-sarka-jakubcova-redesign-ivysilani-ceske-televize-z-pohledu-seo 

Martin Pichlík: Share of Voice – Nejpřísnější metrika všech SEO reportů

Martin spolupracuje s agenturou eVisions jako SEO Team Leader, založil nástroj na automatizaci SEO - Keyword Eater či se podílel na SEO lekci pro Digisemestr Online.

Co Martin prozradil k Share of Voice?

Share of Voice je nejpřesnější metrikou podílu hledanosti klíčových slov v TOP 10 k celkové hledanosti sledovaných klíčových slov. Počítá ještě s pozicí a zohledňuje CTR. 

Klesající Share of Voice nutně nemusí znamenat, že je něco špatně. Může to jen znamenat snížení hledanosti (např. po skončení sezóny). Google změnil to, že na jedné stránce nezobrazuje víc než 2 výsledky z jedné domény, většinou najdeme jen jeden. Share of Voice lze vypočítat takto:  Odhadovaná návštěvnost klíčových slov na pozici v TOP 10 * CTR a to celé vydělit hledaností všech klíčových slov. Martin založil nástroj na automatizaci SEO, který pojmenoval Keyword Eater. Nyní se lze registrovat.

Prezentace Martina Pichlíka

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-martin-pichlik-share-of-voice-nejprisnejsi-metrika-vsech-seo-reportu

Radim Daniel Pánek: Milisekundy vydělávají miliony, tak nenechte nakupovat Vaše zákazníky u konkurence

Radima můžete znát jako CEO at Canarytrace, SDET & Performance testera a trenéra web performance testování pro ČR a SR. Firmám pomáhá s performance webových aplikací.

Co Radim prozradil o milionech?

Radima jsme bohužel s Mirkem nestihli.

Prezentace Radima Daniela Pánka

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-radim-daniel-panek-milisekundy-vydelavaji-miliony-tak-nenechte-nakupovat-vase-zakazniky-u-konkurencepdf-251578243

Pavel Ungr: Proč je projektové řízení v SEO důležitější než SEO

Lektor a konzultant online marketingu se specializací na SEO a s mírným přesahem do obsahového marketingu, sociálních sítí a UX.

Pavel, těžký kalibr na SEO a jeho sdělení

Na projektech dost často chybí projektové řízení a občas je SEO konzultant jeden z lidí, který by mohl umět roli projekťáka zastoupit. Ukazuje se, že na projektech dost často takový člověk chybí.

SEO stojí hodně, kupujete si nejen samotný čas konzultanta, ale spolu s ním i spoustu nástrojů. Pavel doporučuje aplikaci pro projektové řízení Freelo.

Prezentace Pavla Ungra

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-pavel-ungr-proc-je-projektove-rizeni-v-seo-dulezitejsi-nez-seo

Richard Klačko: Investice do SEO? Vypočítejme si potenciál…

Richard již několik let vede oddělení SEO v agentuře Taste. Kromě péče o celé oddělení řeší se svým týmem také odbornou publikační činnost, vzdělávání, inovaci a automatizaci.

Riško a jeho „Kolik mi SEO přinese? To záleží…“

Richard Klačko přišel představit interní agenturní nástroj na výpočet potenciálu v SEO, který se jmenuje OSPET (organic search potential estimation tool). Důležité je do nástroje vložit co nejvíce relevantních vstupních dat.

Více o nástroji se můžete dozvědět v rozhovoru.

Prezentace Richarda Klačka

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-richard-klacko-investice-do-seo-vypocitejme-si-potencial

Marek Prokop: Analýza klíčových slov v R

Kdybyste se Marka před 20 lety zeptali, co je SEO, řekl by, že informační architektura + copywriting. Dnes odpoví, že SEO je datová analytika.

Marek Prokop umí nejlíp R

Marek Prokop přišel vysvětlit, proč nedělat analýzu klíčových slov v Open Refine a už vůbec ne v Excelu. Tyhle varianty jsou pomalé a pracné. Při stovkách tisíc klíčových frází to samozřejmě nejde a velmi pracně se vylaďují chyby. Chyby v R jsou systematičtější a můžete je v něm opravit během pár minut. Vlastní klasifikace trvala například při 150 000 frází 7 minut na starším stroji.

Klasická klasifikace (barvy, ceny, materiály) jdou opakovaně aplikovat na různé datasety. Dotazy se dají sjednotit (pořadí slov, diakritika, pomlčky atd.).

Ukázky analýzy klíčových slov v R:

Prezentace Marka Prokopa

https://www.slideshare.net/tastecz/seo-restart-2022-marek-prokop-analyza-klicovych-slov-v-r

Panelová diskuse se Zdeňkem Nešporem, Filipem Podstavcem, Jakubem Rejnušem a Pavlem Ungrem

Na závěr SEO Restartu proběhla panelová diskuse se Zdeňkem Nešporem, Filipem Podstavcem, Jakubem Rejnušem a Pavlem Ungrem, kteří mluvili o největších chybách, které se v SEO neustále opakují, zobrazování emoji v SERPu, kdo umí líp… SEO samozřejmě.

No nezbývá než těšit se na další ročník SEO Restartu, děkujeme!

Další články

Článek napsala Míša Matanelli (aka Ladyvirtual.cz), linkbuilderka a SEO konzultantka

Další články

Jak přistupujeme k přípravě nabídek aneb Naše námluvy s klienty

Jak přistupujeme k přípravě nabídek aneb Naše námluvy s klienty

Bez toho, abychom plně porozuměli podnikání našich klientů a cílům, kterých chtějí dosáhnout, nemůžeme vést jejich efektivní propagaci na internetu.

Jak (ne)komunikovat během války

Jak (ne)komunikovat během války

Sotva se svět začínal pomalu vzpamatovávat z pandemie, udeřila další katastrofa světového významu – válka na Ukrajině. Jak se mohou s novou realitou vypořádat markeťáci? I když je situace velmi nepředvídatelná a těžce uchopitelná, existuje pár kroků, které by měla ihned udělat každá firma. Podívejte se na naše tipy.