Jak můžete využít Airtable při zpracování analýzy klíčových slov? Překvapivě skvěle!

Říkáte si, k čemu vkládat do již tak komplikované analýzy klíčových slov další nástroj? Že Excel, nejpoužívanější tabulkový procesor, umí vše? Podívejte se, jak Airtable při analýze klíčových slov používám já jako SEO konzultant (a mí kolegové) v Expertia Digital.

Airtable - tabulka a databáze v jednom

Airtable je aplikace, která asi nejvíce připomíná Excel, ale v mnoha ohledech jde mnohem dál. A zároveň mnohé funkce Excelu také nemá, protože to není klasický tabulkový procesor. Představte si to jako databázi vlastních dat, kterou můžete mezi sebou různě propojovat a zobrazovat si ji několika pohledy. Od klasického tabulkového pohledu přes kalendářový, formulářový, ganntový, kanbanový, časový (road map) nebo galeriový pohled.

Airtable má svou free verzi, ve které nabízí všechny hlavní funkcionality a některé z výše uvedených pohledů, ale placená verze umožňuje logicky mnohem více. Jak vám tedy konkrétně pomůže?

Filtrování

Dalo by se říct, že tam kde Excel s možnostmi filtrování končí, tam Airtable teprve začíná.

Po tom co sesbíráme klíčová slova a jejich hledanosti, začíná trochu nudná, ale o to důležitější část konzultantovy práce. V té je potřeba vybrat relevantní a potenciálně relevantní klíčová slova. Částečně relevantními myslíme taková slova, která by mohla být zajímavým tématem například pro blogový článek, případně si jejich relevancí nejsme jisti a potřebujeme je prokonzultovat s klientem.

Stojíme tedy před datasetem klíčových slov, který má běžně tisíce, desetitisíce a mnohdy i několik statisíců řádků. Zde SEO konzultant může strávit dlouhé hodiny hledáním využitelných frází, takže i malé zrychlení dílčího kroku ušetří ve finále i hodiny.

Obrázek: Příklad hledání relevantního klíčového slova

V Expertii se nám pro tento krok nejvíce osvědčil právě Airtable, kam si zmíněný dataset nahrajeme a určujeme relevanci klíčových slov. Přitom si pomáháme jednou z největších předností Airtablu proti Excelu, kterou je prakticky neomezená možnost filtrování. Za pomocí podmínek „a“ a „nebo“ můžeme zadávat desítky podmínek, filtrů a tak efektivněji vybírat relevantní klíčová slova. A to bez zpomalování jako je tomu například u Numbers (tabulkový procesor pro Mac OS, který je jinak na filtrování také skvělý) nebo v Excelu, který často velmi vytěžuje procesor počítače a celkově ho zpomaluje. 

V Airtable lze hromadně rozkopírovávat záznamy o relevanci, typů produktů, kategorii apod. S tímto má právě Excel problém. Toto platí také na Windows i se silnými novými procesory Intel core i7, u Apple jsme tento problém nezaznamenali. I 30 rozkopírovaných záznamů, v tabulce se dvěma podmínkami (víc jich Excel neumí), znamená operaci na několik vteřin a rozkopírování např. 100 záznamů už děláme raději na dvě části. Při větším počtu se Excel i zasekává. 

Oproti tomu v Airtable běžně používáme 5 a více podmínek (při odfiltrování konkurenčních brandů i několik desítek) a rozkopírování 100 řádků je za vteřinu hotové.

Velmi jednoduše tak například u různých typů výrobků odfiltrujete konkurenční značky nebo třeba negativní fráze. Podmínky vám v rámci rozšířeného filtrování zůstávají a vy tak v tomto případě měníte výrobky nebo obecněji klíčová slova.

Příklad hromadného odfiltrování
Obrázek: Příklad hromadného odfiltrování konkurenčních brandů, zadáváme pouze kořen názvu brandu

Tím lze v analýze klíčových slov uspořit i několik hodin, které můžeme věnovat třeba keywords mappingu. Tedy určování kam dané klíčové slovo cílit, jestli na něj existuje vhodná URL, nebo zda je třeba vytvořit stránku novou.

Sdílení

Přes Microsoft 365 je sdílení excelových souborů výrazně jednodušší než tomu bylo dříve. Pomineme-li, že ani tak není zdaleka dokonalé. Ovšem v rámci marketingové agentury, kdy se na analýze klíčových slov podílí více SEO konzultantů, je velmi praktické, aby na ní všichni mohli pracovat současně či měli alespoň možnost do analýzy vstupovat a vyhledávat si v ní potřebné informace pro svou práci, typicky se jedná například o návrh detailnější obsahové strategie.

K tomu v Airtable skvěle slouží Views. Ty, jak název napovídá, nabízí další pohledy na tabulku. Můžete si tak vytvořit různé pohledy na stejná data a díky tomu může jeden konzultant zpracovávat analýzu klíčových slov a druhý v ní filtrovat a hledat zajímavá klíčová slova bez toho, aby si vzájemně měnili data pod rukama.

To využijete i v případě, že chcete sdílet tabulku s klientem. Tabulky s analýzou klíčových slov jsou často pro klienta složité na pochopení. Je tam mnoho dat - velké množství klíčových slov, sloupců apod. V tomto případě tak můžete vytvořit nový pohled, kde vyfiltrujete data podle určitého parametru (například jen klíčová slova s priorioritou 1 nebo klíčová slova s horší než 20. pozici apod.) a zároveň odeberete některé sloupce, které slouží spíše konzultantovi a klientovi by jen ztěžovaly orientaci. Klient tak má zjednodušenou verzi tabulky, kde vidí pro něj vše podstatné a zároveň nevidí ostatní pohledy. 

Ukázka Views v Airtablu: zjednoušená verze tabulky s analýzou klíčových slov určená pro klienta

Situací, kdy využijte sdílení najdete celou řadu. My používáme například zvlášť pohledy pro copywritery, kde jen vyfiltrujeme data pro účely napsání vybraných článků. Copywriter vidí vše podstatné a zároveň vše vychází z jednoho zdroje dat a nemusí tak nic nikam kopírovat nebo se bát, že to jiný člověk přepíše. 

Ukázka View v Airtablu: verze pro copywritery

Grupování obsahu

Praktickou funkcí je i grupování obsahu. Tu využijete například v rámci přiřazování klíčových slov k jednotlivým vstupním stránkám (tzv. Keywords mapping). Nebo pokud potřebujete seskupit klíčová slova podle různých klasifikací. Tento pohled využíváme velmi často, protože zjednodušuje orientaci při větším množství dat.

Ukázka View v Airtablu: pohled na analýzu klíčových slov podle vstupních stránek

Ano, funkce grupování obsahu funguje na principu kontingenční tabulky. Oproti kontingenčce ale můžete ve views přímo dělat změny, které se projevují i na zdroji dat, což klasická kontingenční tabulka neumí a věřte, že si na tuhle funkci velmi rychle a velmi rádi zvyknete. :)

Obsahový plán

Ukázka publikačního plánu v pohledu Kanban
Obrázek: Ukázka publikačního plánu v pohledu Kanban

Praktická je i pro naší linkbuilderku Míšu, která pomocí štítků najde obsah, respektive klíčová slova, na která bude odkazovat, a má tak celý obsah všech spravovaných webů jako na dlani.

Na plánování publikační činnosti využíváme i funkci kalendáře. Ten data z tabulkového formátu převede na zobrazení v kalendářovém pohledu. I zde máme neomezené možnosti filtrování a každý člen teamu si tak vytvoří z jedné datové tabulky vlastní kalendář, který je, oproti výchozí tabulce, jednoznačně uživatelsky přívětivější.

Jinak plnou verzi Airtable tabulky včetně všech vews můžete vidět zde: https://airtable.com/shrwRpk2yWLAbXiOf

Airtable vs. Excel pro analýzu klíčových slov

Na závěr musím zmínit, že Airtable nemá ambici Excel od Microsoftu nahrazovat, ale spíše doplňovat, dokáže zefektivnit dílčí kroky při vypracování analýzy. Stále v určitých situacích používáme kombinace obou nástrojů. Například Excel je velmi silný v podmíněném formátování, rychlém odstraňování duplicit a hlavně jsou na něj klienti zvyklí, takže finální výstup v Excel formátu vyžadují. Nám ale i tak zrychluje práci.

Jinak Airtable používáme na mnohem více činností, než je analýza klíčových slov, kde zase využíváme jiné šikovné funkce a výhody tohoto nástroje. Ale o tom třeba zase někdy příště 😊


Tomáš Kamen
SEO specialista

Další články

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Překlady v digitálním marketingu: Proč je kvalitní lokalizace klíčem k úspěchu

Plánujete expanzi do zahraničí? Proč je lokalizace v digitálním marketingu tak důležitá a jaké jsou nejčastější chyby?

Placené ověření účtů na Facebooku a Instagramu: bude to stát za to?

Placené ověření účtů na Facebooku a Instagramu: bude to stát za to?

Zajímá vás, jak placené ověření ovlivní váš účet, jaké benefity přináší a kolik to vlastně bude stát?